פיצויי פיטורין והתפטרות

החוק בישראל קובע מהן הזכויות של כל עובד במדינה. אלו נועדו להגן על האזרח ולהבטיח כי הוא מקבל את מה שמגיע לו לקבל מהמעסיק. אחד הנושאים המשמעותיים בחוק הוא נושא פיצויי פיטורין והתפטרות.

מה זה פיצויי פיטורין?

פיצויי פיטורין אלו פיצויים כספיים שעובד יקבל אותם במידה והמעביד החליט לפטר אותו. כלומר, לאחר שעובד פוטר מעבודתו המעסיק יהיה חייב לשלם לו דמי פיצויים. המטרה של הפיצויים הינה לעזור לעובד לעמוד על רגליו מבחינה כלכלית, ולהועיל לו בשלב בה הוא מאבד מקום עבודה אחד. כך שעד שהוא ימצא מקום עבודה אחר ויצליח להתבסס, יש לו הכנסה ממקום העבודה הקודם. הפיצויים ייקבעו בהתאם לשכרו של העובד, ובתנאי שהוא עבד שנה אחת ברציפות במקום העבודה.

למי מגיע פיצויי הפיטורים?

פיצויי פיטורים מגיעים לעובד שפוטר ממקום העבודה שלו. אבל לא רק הוא זכאי ליהנות מכספי הפיצויים. יש מקרים שונים בחוק שמתייחסים למקרים אחרים בהם גם עובד שהתפטר יהיה זכאי לקבל פיצויי פיטורין. כמו כן מצב בו מעסיק נפטר יכול להביא למצב בו העובדים שלו יהיו זכאים לקבל פיצויי פיטורין.

פיצויי פיטורין לעובד שהתפטר

במידה ועובד החליט לעזוב את מקום העבודה שלו, מהחלטה אישית. ולא בגין החלטת המעסיק, הדבר יוגדר כהתפטרות. אמנם הגדרת החוק לענייני פיצויי פיטורין מתייחסת בעיקר לעובד שפוטר. אבל יש גם מקרים שונים בהם עובד שהתפטר מיוזמתו יהיה זכאי לקבל פיצויי פיטורין.

עורך דין לפיצויי פיטורין

אלו מקרי התפטרות יוגדרו כפיטורין לעניין זכאות לפיצויים?

• אישה שילדה יכולה להתפטר עד מלאות לתינוקה תשעה חודשים, ולהיות זכאית לקבל פיצויי פיטורין. וזאת אם ההתפטרות ננקטת לשם טיפול בתינוקה. כך גם לגבי מי שמקבל לידיו ילד עד גיל שלוש עשרה לאימוץ. סעיף זה במהותו הינו סוציאלי. והוא חותר לעזור לאם המתפטרת ולהתמסר לגידול ילדה.
  • עובד שהורעו תנאי העבודה שלו יוכל להתפטר, ולהיות מוגדר כמפוטר. כלומר, במידה ועובד מחליט לעזוב את מקום העבודה בגלל שתנאי העבודה שלו הורעו, יוכל לקבל את פיצויי הפיטורין כחוק. כמובן שיהיה עליו להוכיח הרעת תנאים על מנת להיות זכאי לקבל פיצויי פיטורין כחוק.
  • במידה ועובד עוזב את מקום העבודה שלו בגין מעבר דירה, שכן לאחר שהוא יגור במקום מרוחק ממקום העבודה, הנסיעה לא תהיה אפשרית, או תהיה לא כדאית עבורו. לפיכך הוא יוכל לקבל את פיצויי הפיטורין.
  • עובד שהתפטר מחמת שהגיע לגיל פרישה יהיה זכאי אף הוא לקבל פיצויי פיטורין. כלומר, העובד עוזב את מקום העבודה ומתפטר בגלל שהוא יוצא לפנסיה, אך הוא יהיה זכאי לקבל פיצויי פיטורין.

כיצד נוכל לדעת האם מגיע לי לקבל פיצויי פיטורין?

יש מקרים שונים בהם לא ברור האם העובד המתפטר זכאי לקבל פיצויי פיטורין. בכל מקרה כזה יהיה נכון לפנות לייעוץ מקצועי אצל עורך דין דיני עבודה. המטרה הינה לבחון את המקרה על פרטיו והיבטיו, על מנת לבדוק האם על פי חוק יכול העובד להיות מוגדר כמפוטר לעניין קבלת פיצויי פיטורין.

כיצד ניתן לתבוע פיצויי פיטורין?

יש מצבים בהם המעסיק עומד בכבוד בהתחייבויות שלו כלפי העובדים, והוא משלם את דמי הפיצויים שמגיע לעובד לקבל כחוק. אבל לא פעם מתמודד העובד עם התנגדות מצד המעסיק. לעיתים אלו חילוקי דעות באשר לגובה הסכום ופעמים חילוקי דעות על עצם הזכאות לקבל את הפיצויים. במקרים כאלו הדיון יגיע לבית המשפט על מנת לבחון אותו לעומק. כמובן שכדי לצאת זכאים חשוב להיות מלווים עם עורך דין דיני עבודה שיעזור למיוצג לדאוג לכל הזכויות שלו כחוק.

לדעת שפעלתם נכון

כדי להיות בטוחים שעשיתם מה שיכולתם כדי לקבל את כל שמגיע לכם, אתם צריכים אתכם עורך דין דיני עבודה מנוסה ומקצועי. עו"ד לביא נעים מציע ללקוחותיו מענה מקצועי וליווי יעיל – להצלחה מקסימלית של התביעה.

לקבלת ייעוץ משפטי, צרו קשר עם לביא נעים - משרד עורכי דין במודיעין: 073-7821510